הפסיכולוגיה מאחורי הצבעים וכיצד היא משפיעה על האתר שלך

כמעצבת, בעל האתר, או משווק חשוב לדעת איך צבעים משפיעים על קהל היעד שלך. ישנם גורמים רבים התורמים על איך מפרשים את הצבעים. בעוד שחלק מגורמים אלו נשלטים ע”י הנפש ולכן לא ניתנים לשליטה, יש כמה גורמים שכמעצבים אנחנו יכולים לשלוט.

חלק מהגורמים החיצוניים שמשפיעים על איך אנשים פרשים את הצבעים הם:
תרבות
דת
איכות הסביבה (כאשר הצבע נעשה בו שימוש)
פרק זמן
מגמות

בעת תכנון פרויקטים כגון אתרי האינטרנט אתה צריך לזכור ולתת תשומת לב מיוחדת אודות התרבות ומשמעות דתית של צבע. לצבעים יש משמעות שונה בתרבויות ודתות שונות, כך לדעת קהל היעד שלך יכול להיות אחד הגורמים המרכזיים להצלחה או כישלון של האתר שלך.

דוגמה:

הצבע הירוק קשור בדרך כלל בטיחות או כסף. עם זאת בצרפת הצבע הירוק קשור לעבריינות, זה גם לא צבע טוב להשתמש באריזת המוצר.

לצבעים יש משמעות שונה בחלקים שונים של העולם, בעוד כמה יש משמעות אוניברסלית, יש כאלה שלא. להשקיע זמן במחקר קטן על קהל היעד שלך יכול לתת לאתר שלך דחיפה משמעותית במעט מאוד עבודה.

במאמר זה אדבר על ההשלכות לגבי הצבעים ואביא דוגמאות על:
אסוציאציות שכיחות
ההיבטים החיוביים והשליליים של שימוש
המשמעות התרבותית והדתית
מידע כללי על צבע

הצבעים העיקריים

אדום

האדום הוא הצבע הדומיננטי ביותר הוא תמיד ימשוך את תשומת לבכם כאשר הוא נוכח. זה עושה את הצבע אדום טוב לשימוש כאשר אתם רוצים למשוך את תשומת הלב של הצופה או להרחיק מאלמנט עיצוב.

דוגמאות:
1.אתם רוצים להדגיש משהו באתר כגון; מחיר או לחצן לקנות, קצת אדום במקום נכון יגרום לזה לבלוט.
2.אתם מתכננים חדר יש פגם קטן שלא ניתן להסתיר, אתם יכולים להשתמש בכמה אלמנטים אדומים במיקום אסטרטגי כדי למשוך את תשומת הלב מן הפגם.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
התלהבות כוח אש
כעס קבלת תשומת לב דם
חוסר מוסריות אהבה מין
אלימות התרגשות סכנה
אנטגוניסטים סקסי אהבה
התלהבות תשוקה

האסוציאציה תרבותית

צרפת – גבריות
רוב אסיה – שמחה, שגשוג והצלחה
הודו – סמל של חייל
דרום אפריקה – צבע האבל
אוסטרליה האבוריג’ינים – צבע הטקסים

מידע מעניין על צבע אדום
משמעות הצבע ברוסיה-יפה.
אדום רומז על מהירות.
בקרב המכוניות אדומות יש שיעור גבוה יותר של נהיגה במהירות מופרזת.
בקרב המכוניות אדומות יש שיעור גניבות גבוה יותר מאשר כל צבע אחר.
אדום ממריץ את קצב הלב, הנשימה והתיאבון. זו הסיבה שאדום משמש מסעדות רבות ומזון מהיר בלוגו/מיתוג. הנה כמה דוגמאות.

  • McDonalds
  • Burger King
  • Carls Jr/ Hardys
  • In and Out Burger
  • Sonics
  • Red Rooster

בגד אדום גורם לכם להיראות כבדים יותר.

צהוב

צהוב הוא הצבע הראשוןהשהעין האנושית יכולה לזהות.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
קנאה אינטלקט אור שמש
פחדנות חכמה מדבר
הונאה זוהר בהירות
סכנה שמחה אזהרה / זהירות
אידיאליזם
ידידות

האסוציאציה תרבותית

הבודהיסטית – כמרים לובשים גלימות זעפרן צהוב
בורמה – צבע האבל
מצרים – צבע האבל
הודו – צבע עבור סוחרים וחקלאים
המזרח התיכון – אושר ושגשוג
יוון – עצב

מידע מעניין על הצבע הצהוב
צהוב הוא בהיר יותר מלבן.
הצהוב מזרז את חילוף החומרים.
צהוב חיוור יכול לשפר את הריכוז.
צהוב בהיר גורמת לעייפות העין יותר מאשר כל צבע אחר.
ציור צהוב בחדר של תינוק גורם להם לבכות יותר.

כחול

כחול הוא הצבע הנפוץ ביותר בפרסום ומיתוג.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
דכאון ידע ים
קרירות אמון מים
תלישות שלום שמים
אדישות גבריות אמון
נאמנות
צדק
מודיעין

האסוציאציה תרבותית

רוב העולם – רואה כחול כצבע הגברי
סין – צבע לילדות קטנות
איראן – צבע האבל
תרבויות המזרח – אלמוות
קוריאה – צבע האבל
מקסיקו – צבע האבל

מידע מעניין על הצבע כחול
כחול הוא הצבע הנפוץ ביותר במיתוג ופרסום. הסיבה לכך היא המשמעות של התת מודע כחול קשורה אמון ונאמנות.
כחול הוא צבע מעורר תיאבון, כך שכחול מדכא רעב
אנשים הם יותר פרודוקטיביים בחדרים כחולים.
במדינות בדרום ארה”ב דלתות הכניסה ותקרת המרפסת צבועים כחול לעתים קרובות כדי לשמור את הרוחות הרעות משם.

צבעי משנה

ירוק
ירוק הוא הצבע הכי קל על העין.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
חמדנות כסף טבע
מקנא פוריות סביבה
בחילה צמיחה אופי
רעל הצלחה
הרמוניה
כנות
התחדשות/טרי

האסוציאציה תרבותית

האיסלאם – ירוק מזוהה עם גן העדן הוא סמלי האיסלאם
ברוב התרבויות המערביות – ירוק נחשב לצבע של מזל
סין – פוריות
יפן – נעורים
אירלנד – צבע מדינה
דרום אמריקה – צבע המוות

מידע מעניין על הצבע הירוק
ירוק ידוע כצבע מרגיע.
צביעת חדר השינה בירוק יכול לתת לך לישון לילות טובים יותר.
ירוק כאמור עוזר לעיכול ומפחית כאבי בטן.
ירוק הוא הצבע הנפוץ ביותר לשיווק ומיתוג סביבתי.

סגול

סגול הוא אמור לשפר את הדמיון (נפוץ לצייר חדרי הילדים כדי לעורר את הדמיון).

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
הפרזה פאר מלוכה / אצולה
שגעון חכמה קסם
שגעון דמיון רוחניות
תחכום עושר
אצילות
תורת הנסתר
יוקרתי
מהורהר

האסוציאציה תרבותית
אמריקה הלטינית – ציון המוות
תאילנד – כאשר אלמנות אבלות על מוות בעליהם
הודו – עצב
ברזיל – מוות ואבל
הקתוליות – האבל

מידע מעניין על הצבע הסגול
סגול מזוהה עם משפחת המלוכה עושר, ואצילות, כי המרכיבים כדי ליצור צבע סגול היו יקרים מאוד. כך שרק עשירים כמו בני מלוכה יכולו להרשות לעצמם.

כתום

כתום ידוע כצבע שעשה קמבק, מאחר ורק לאחרונה הוא חזר להיות פופלארי.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
גסות יצירתיות סתיו
קולניות החיזוק הדר
צרוד ייחודי חם
קל דעת אנרגיה טרופי
בריאות ליל כל הקדושים

האסוציאציה תרבותית
אינדיאנים – כתום קשור ללמידה.
הולנד – כתום הוא הצבע הלאומי. הסיבה לכך היא מלכים הולנדים הגיעו Orange-Nassau.
תרבות המערב – צבע זה מזוהה עם פריטים סבירים, לא יקרים.

מידע מעניין על הצבע הכתום
כתום הוא מעורר תיאבון.
חדרים כתומים גורמים לאנשים לחשוב ולדבר. שימוש טוב בצבע זה הוא לצבוע את הקירות של חדר ישיבות בכתום.

נייטרליים

שחור

שחור הוא העמוק ביותר.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
פחד כוח לילה
השליליות סמכות מות
רע תחכום חלק ומבריק
אבל אלגנטיות מקצועי
ריקנות רצינות מקצועי
דכאון כבוד
עושק תעלומה
נועז
קלאסי

האסוציאציה תרבותית
סין – שחור הוא צבע של ילדים קטנים
אסיה – משויכים בדרך כלל לאבל, כפרה הקריירה ידע,
הודו – הרע
תאילנד – מזל רע, רע, והאומללות
היהדות – מזל רע, רע, והאומללות
האבוריג’ינים האוסטרלים – צבע הטקסים
תרבות המערב – אבלות

מידע מעניין על הצבע שחור
בגדים שחורים גורם לך להיראות רזה יותר
שחור עושה שצבעים אחרים יראו בהירים
שחור הוא אמור להגביר את הביטחון העצמי וכוח
שחור הוא הצבע המועדף על אגודות חשאיות מרבית

לבן

לבן הוא צבע באיזון מושלם.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
שבירות נישואין אור
בדידות חתונות טוהר
סטרילי נקיון זך
קר מעלה לנקות
קלינית תמימות בתי חולים
בהירות שלג / חורף
רכות
פשטות
אמת

האסוציאציה תרבותית

יפן וסין – צבע הלוויות
סמל אוניברסלי להפסקת אש – ברחבי העולם
הודו – נשים נשואות שלובשות לבן מזמינות עומללות
תרבות המערב -, כלה ושלום
תאילנד – טוהר הלבן מסמל בבודהיזם
קוריאה – טוהר ותמימות, מוסר, לידה ומוות

מידע מעניין על הצבע לבן
בתרבויות מסוימות זה נחשב מזל טוב להתחתן בבגד לבן
הלבן הוא מבריק, כך שהוא יכול לתת לכמה אנשים כאבי ראש
אור לבן יכול להיות מסנוור

אפור

אפור הוא איזון של שחור ולבן.

האסוציאציות של הצבע

שימוש שלילי באסוציאציה.. שימוש חיובי באסוציאציה.. אסוציאציה עם..
משעמם יתרה ניטרליות
נוהג לפי המוסכמות בטחון דכדוך
מנותק צניעות
עצב חברות
דכאון שקט
בסיסי
אחראי

האסוציאציה תרבותית

אינדיאנים – אפור מתקשר לידידות וכבוד
באמריקה אפור מייצג את התעשייה

מידע מעניין על הצבע אפור
אפור לעתים רחוקות מעורר רגשות עזים
אפור משלים את עצמו

כאשר עושים עבודת עיצוב חשוב להבין את הצרכים של פרויקט שאתם עובדים עליו. אתה צריך לזכור לקחת בחשבון מי קהל הצופים העיקרי שלך. במאמר זה כיסיתי את היסודות של הצבעים ואיך זה יכול להשפיע על האתר שלכם. במאמר הבא העמיק יותר לתוך איך להחיל את הצבעים בפרויקט על מנת להפיק את המרב.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Accessibility Toolbar